KOVÁCS LÁSZLÓ AUTÓS-MOTOROS ISKOLA

"A1" - "A" - "B" kategóriák ELMÉLETI OKTATÁS: TANTERMI ÉS E-LEARNING

 

Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning    Kuplung hiba behatárolása

írta:   Trombonist            

Milyen tünetek kísérik a kinyomócsapágy és a kuplungtárcsa halálát?

Ha járó motornál benyomom a kuplungot, akkor olyan furcsa fémes súrlódó hangot lehet hallani. Mezítláb nyomogatva a pedált pedig érezhető a súrlódás is. Alapállapotban is néha hallatszik a fémes hang. Ha félig benyomom (csúsztatott kuplung) akkor felerősödik, teljesen kinyomott állapotban elhalkul. Álló motornál nem érezhető semmi probléma. Mi lehet a baj? Kinyomócsapágy vagy kuplungtárcsa?  Vagy kinyomócsapágy és kuplungtárcsa?

Olvastam egy módszert a tárcsa ellenörzésére: álló autónál kell harmadikba tenni, és csúsztatva felengedni kuplungot. Ha az autó nem mozdul, de a fordulatszám elkezd emelkedni, akkor a tárcsa kopott. Nekem kétszer is lefulladt egymás után amikor próbáltam, tehát elméletileg a tárcsa jó.  

Csaba                                           

 

 

 

Válasz:

A autód tünetei egyértelműen kinyomócsapágyra utalnak. A kuplungtárcsa kopását jól mutatná az általad idézett "teszt", de egyébként is érezni lehetne - különösen magasabb, 4. vagy 5. fokozatban -, hogy csúszik a kuplung: A motor felpörög, a verda meg nem gyorsul. Semmivel össze nem téveszthető jelenség, egy csúszó kuplungot nem lehet nem észrevenni... ;-( A kinyomócsapágyad valószínűleg rossz, mert benyomott kuplungnál hangja van.

Ha visszagondolsz a vezetési stílusodra: Piros lámpánál állva hogyan várod a zöldet? Egyesben, kinyomott kuplunggal, vagy üresben, felengedett kuplunggal? Ha az előbbi, arról szokj le róla, mert minimum megfelezi, de inkább harmadolja a tárcsa és a kinyomócsapágy élettartamát!

 

Az, hogy sokat utánfutózol, jelenthetné, hogy jobban kopik a tárcsa, a többletsúly miatt többet csúsztatsz. De ha nem érzed az előbb írt jellegzetes csúszást, akkor nem lehet vészesen kopott a tárcsád. Egyet még kipróbálhatsz: hosszasan és erőteljesen csúsztasd a kuplungot - pl. úgy, hogy behúzod a kéziféket, egyes, motor felpörget, kuplung ráenged annyira, hogy erőlködjön a motor. Ha 2-3 másodpercen belül elkezd "visítani" (szintén jellegzetes, mással össze nem téveszthető hang - kicsit olyan, mint mikor egy ékszíj csúszik, de annál mélyebb), szóval ha nagyon kisvártatva visít, akkor talán mégis kopott a tárcsa. Ezt a próbát sokáig ne csináld (max. 4-5 másodpercig!!), mert ártalmas, ez aztán tényleg koptatja a tárcsát.

 

 

 

Kuplungról pár gondolat        

 

 

 

 

 

 

A képen a tárcsa súrlódó felületének vastagságát tolómérővel (sublerrel) megméri egy kéz  (A szegecsekhez képest legalább 0.3 mm-nek kell lennie a tárcsa vastagságának. Ha ennél kisebb, akkor cserélni kell, mert elkopott. - De ezt otthon nem lehet így ellenőrizni, ezért ha tengelykapcsolónkban bármiféle rendellenességet érzünk, vigyük szerelőhöz!) A kuplungszerkezetben a kinyomócsapágy ezt a tárcsát távolítja (a kuplungpedál benyomásakor) és közelíti (a pedál felengedésekor) a lendkerékhez. Így jön létre az oldható és a rugalmasan (fokozatosan) zárható kapcsolat a motor és a sebességváltó között. A tárcsa egy "fémtányér", amire egy - a fékbetétek anyagához nagyon hasonló - különleges ú.n. "ferrodo" felület van szegecselve (meg ragasztva, meg hőkezelve, meg stb.). Ez az anyag nagyon jól viseli a súrlódást, a hőt, stb., lassan kopik. A kopása azt jelenti, hogy ez a felület elvékonyodik és már nem tudja átadni a motortól érkező forgatónyomatékot a váltónak, mert megcsúszik. Egy szerelési könyvben leírtak szerint, a Mondeoban nincs automatikus holtjáték utánállító szerkezet. Elég hihetetlennek hangzik, de ha így van, a tárcsa kopását remekül jelzi, hogy a kopással arányosan csökken a pedálon mért holtjáték! Bizony, nem elírás, ez egy olyan holtjáték, ami a kopás következtében csökken, nem pedig nő! Ez a kritikus mértékű kopás Mondeoink esetében kb. 100-150.000 km lefutása után jelentkezik - használattól függően!"

 

 

 

Ezen a rajzon leegyszerűsítve a kinyomócsapágyat láthatjuk, amint két kéz "böngyörgeti" a csapágyat. Ez a második leggyakoribb kopó-fogyó alkatrésze tengelykapcsolónknak. - Ezt a csapágyat a kuplungtárcsa cseréjekor illik kicserélni, még akkor is, ha egyébként jól működik. Jellegzetes hibája fent olvasható, megegyezik Csaba autójának tüneteivel. Ez egy nagy teherbírású csapágy, egy villán és egy bowdenen (esetleg hidraulikus rendszeren) keresztül közvetlen kapcsolatban van kuplungpedálunkkal. Ha lenyomjuk a pedált, a csapágy a fentebb látható tárcsát távolítja-közelíti a lendkerékhez. Mivel a tárcsát (menet közben) forgása közben mozgatja, óriási terhelés éri minden egyes induláskor, sebességváltáskor és megálláskor is. Akkor kopik (illetve akkor van használatban), amikor a kuplungpedált lenyomjuk és/vagy nyomva tartjuk. Ha már felengedtük, a csapágy tehermentesül, illetve mezei forgócsapággyá válik, ekkor már csak a tárcsa tengelyét vezeti."

 

Néhány általános gondolat/ jótanács, ha kímélni szeretnénk tengelykapcsoló szerkezetünket:

 - Minél kevesebbet legyen kuplungpedálunk kinyomva! Minden forgalmi szituációban biztonságosabb, ha a motort és a váltót nem függetlenítjük egymástól, csak közvetlenül a megállás előtt. - Így folyamatosan van motorfékünk. Csúszós úton alapszabály, hogy nem gurulunk kinyomott kuplunggal, és szintén alapszabály, hogy kanyarodni sem kanyarodunk kinyomott kuplunggal gurulva. Különösen az elsőkerék meghajtású autóknál vesszük ennek nagy hasznát (a Mondeo is ilyen). A korszerű motorok bírják az alacsony fordulatot, nem rángatnak, ha mégis, váltsunk vissza egyet! Megállásnál pedig, ha hosszabb ideig állunk járó motorral (pl. piros lámpa), vegyük ki üresbe a váltót és engedjük fel a kuplungot. Ne feledjük, a kinyomócsapágy kinyomott pedálnál akkor is dolgozik, ha állunk. Ha viszont állunk, ne koptassuk feleslegesen, szegénynek van elég dolga üzem közben is!;

 

 - Törekedjünk rá, hogy rövid ideig és lehetőleg kis fordulaton csúsztassuk csak a kuplungot. (Persze lefulladni ciki, nagy gázzal, bőgő motorral indulni meg gusztustalan...) De az elektronikusan vezérelt motorok jó partnerek ebben, mert nem engedik hirtelen lefulladni a motort, így alapjáratról is könnyen elindulhatunk. Ezzel kíméljük a tárcsát, és a kinyomócsapágyat is, nem beszélve arról, hogy a fogyasztásra is jótékonyan hat az alacsony fordulatszám!

 

Remegő lábak nélküli autózást.                 Trombonist

v050602

 

szerkesztette: ND                       Szereld magad és a Sufni tuning

Nagyapám tanítása

- Idefigyelj – mondta komoran -, ha egyszer megígérted valakinek, hogy ekkor és ekkor itt vagy amott leszel, és nem vagy ott időben, csak két mentséged lehet: meghaltál, vagy olyan beteg vagy, hogy mozdulni se tudsz! Hogy nem haltál meg, azt látom. Nos, mi a betegség, hadd hívjam a doktort?!
Elmondtam neki szorongva ott a sötétben, hogy mi történt. Nagyapám szó nélkül végighallgatott. Mikor aztán kifogytam a szóból, megszólalt. Súlyos, lassú beszéddel.

- Idefigyelj – mondta. – Vannak emberek ezen a földön, akik úgy dobálják ide-oda a szavakat, meg az ígéreteket, hogy azoknak semmi értékük nincsen többé. Mi, Wassok nem ezek közé tartozunk. Ha mi mondunk valamit, az áll, mint a sziklakő. Ha mi a szavunkat adjuk, azt tartjuk is, ha belepusztulunk is! Érted?
- Értem – hebegtem megrendülve.

- Dehogyis érted – csapott le reám a szava -, de elmagyarázom úgy, hogy megértsed. Látod itt a mellényem zsebében az aranyórát? Nagyapámtól kaptam, amikor leérettségiztem. Amikor leérettségizel, a tied lesz. Ez az óra számomra minden csecsebecsénél értékesebb. De ellophatod. Visszaadhatod, vagy megtérítheted az árát. Ellophatod valakinek a lovát, a tehenét, ökrét, vadászpuskáját. Mindenét ellophatod és visszaadhatod megint, vagy megtérítheted az árát. Csak egy valamit, ha ellopsz valakitől, nem térítheted meg soha. S ez az idő! Ha valakinek az idejét lopod, azt úgy megloptad, hogy soha jóvá nem teheted. A várakozásban eltelt időt semmi hatalom a földön nem hozhatja vissza. Nincs, eltelt, vége. Örökre elveszett, és te voltál az, aki a jóvátehetetlen veszteséget okoztad. Érted?
Értettem. Úgy megértettem, hogy attól a naptól kezdve, ha valakinek szavamat adom, hogy ekkor és ekkor itt vagy amott leszek – akkor már ott vagyok öt perccel azelőtt, még ha vénasszonyok esnek is az égből, ahogy drága jó nagyapám szokta volt mondani. Erre neveltem gyermekeimet és unokáimat is. Nem azért, mert késni neveletlenség, hanem mert több annál. Aki öt percet késik, az öt percet ellop valakinek az életéből, amit nem tehet jóvá soha.

- A megbízható embert még ellensége is tiszteli – mondta volt nagyapám -, mert a megbízható ember a társadalom sziklaköve, amire országot lehet építeni. A többi szemét, amit elfú a szél…


WASS ALBERT





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 8
Tegnapi: 8
Heti: 8
Havi: 402
Össz.: 16 641

Látogatottság növelés
Oldal: HASZNOS
KOVÁCS LÁSZLÓ AUTÓS-MOTOROS ISKOLA - © 2008 - 2017 - kovacsiskola.hupont.hu

A weblap a HuPont.hu weblapszerkesztő használatával született. Tessék, itt egy weblapszerkesztő.

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: kovacs laszlo autosiskola - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »